Aflyst Smukfest efterlader vindere og tabere i detailbranchen

Aflysningen af dette års Smukfest påvirker Skanderborgs detailhandel forskelligt. Supermarkederne omsætter for mindre, mens andre butikker oplever fremgang.

Af Mikkel Egebjerg, 25607@dmjx.dk

Det blev ikke til koncert i Bøgeskoven denne sæson, og det har vendt op og ned på omsætningen i detailbranchen. Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

Hvis man har bevæget sig ud i bybilledet omkring uge 32, så er man ikke blevet mødt af tusindvis af festivalgæster, som ellers er kendetegnet for Skanderborg i festivalsugen. Der har i stedet for festglade mennesker været en anden målgruppe i byen, og det er noget man mærker i detailbranchen.

En af de butikker, der oplever en positiv udvikling i omsætningen, er Stof & Sy i Adelgade.

”Vi har haft en meget større omsætning i vores forretning, fordi der ikke var festival,” siger indehaver af Stof & Sy, Lene Langballe.

Butikken har fordoblet deres omsætning i uge 32 sammenlignet med samme uge sidste år. Det skyldes ifølge Lene Langballe, at deres sædvanlige kunder har handlet som normalt denne uge. Det er normalt ikke tilfældet i festivalsugen.

”Vores almindelige kunder kom til byen, og holdt sig ikke væk den her gang,” siger hun.

I de forgange år har billedet været lige modsat. Her har tendensen været, at supermarkederne har nydt godt af ølkøbende festivalgæster. En indtægt man i år må undvære.

Det har ikke været muligt at få nogle konkrete tal fra supermarkedskæderne, men Kommunikations- og Analysechef i Coop, Lars Aarup, fortæller, at en aflyst festival kan mærkes på omsætningen.

”Generelt kan vi mærke, at der ikke sælges øl og vand, når sådanne arrangementer aflyses.”