Sociale skoledage sætter Corona på afstand

På Gl. Rye Skole insisterer de på liv i skoledagen, selvom smitten stiger i kommunen. Uvante rammer og retningslinjer skaber nogle anderledes skoledage, hvor samarbejde er et af nøgleordene. 

Der arbejdes i disse på livets løs på Gl. Rye skole. Foto: Stina Konnerup Nedergaard

Af Stina Konnerup Nedergaard, Stkone@dmjx.dk

Corona har igen lagt sig som en dyne over landet. Det gælder også i Skanderborg Kommune, hvor de seneste tal viser, at især børn og unge rammes i byerne og områder omkring Skanderborg og Ry. Som alle andre skoler rundt i landet er også Gl. Rye Skole ramt af restriktioner. Den viden der opstår ud af situationen bliver nu benyttet i undervisningen. I en tid, der er præget af stor usikkerhed og er anderledes for både elever og lærere, vælger skolen nu at se på muligheder fremfor begrænsninger. 

”Vi har reflekteret over, hvad vi kan tage med fra Corona-lukningen og ikke mindst genåbningen med stramme retningslinjer i foråret. Det har ført til anderledes skoledage” siger Gert Lorensen, Viceinspektør på Gl. Rye Skole.  

Større ro og bedre relationer

På skolen ser de især en værdi i, at børnene i stor grad har haft de samme personer og lærere omkring sig. ”Det skaber bedre relationer og en bedre kontakt blandt børnene på årgangen og lærerne. Især nogle grupper finder en større ro i ikke at skulle forholde sig til mange mennesker, men kun en enkelt gruppe,” siger viceinspektøren.

”Førhen arbejdede vi meget på tværs af årgangene. De store var nede og læse for de mindste. Hver eneste morgen startede med sang for hele skolen. Det kan vi ikke længere gøre. Nu er de så vidt muligt adskilte. Det er prisen for Corona,” siger Gert Lorensen. 

Ifølge ham, er børnene dog generelt gode til at tage deres forholdsregler og ikke lade sig påvirke, selvom de i skoletiden må undvære vennerne fra de andre årgange. 

Fokus på fællesskabet

Selvom årgangene nu i størst muligt omfang holdes hver for sig, er fællesskabet stadig i fokus. ”De er delt ud i grupper og har hver især opgaver, der skal løses. På den måde er de nødt til at arbejde sammen og får hver især et ansvar,” siger Mette Miljkovic, der er lærer på 3. årgang.  


I hendes klasse er ”Danmark” temaet ugen ud. Arbejdet med det omfatter både et fysisk danmarkskort, musikvideo og spørgsmål vedrørende de mange slotte, der findes rundt om i landet. 

”Traditionelt fokuserer vi meget på samarbejde. Den her tid er ingen undtagelse, selvom det betyder, at vi har måtte tænke anderledes”.

Samarbejdet fejler ingenting på trods af Corona. Foto: Stina Konnerup Nedergaard

Det er ikke kun i 3. klasse, at der arbejdes på livet løs. Rundt omkring på skolen er der fuld gang i kreativiteten, når opgaverne skal løses. I børnehaveklassen bliver der med søm og hammer dekoreret legehuse, mens de i 6. klasse er ved at forberede sig på det årlige Lego League, der løber af stablen i starten af november.

”Normalt sender vi kun det hold afsted, der skal dyste i konkurrencen. Men i år bliver det hele livestreamet på grund af Corona,” siger lærer Natasha Jensen, der dog kan se det positive i situationen. ”Fordi det bliver livestreamet får alle i år lov til at være en del af det, modsat de tidligere år”. 

Den nye viden skal med videre

Selvom både børn og voksne har indordnet sig den nye hverdag, glæder Gert Lorensen sig til, at Corona ikke længere sætter dagsordenen.

”Dets længere tid det varer, dets længere glider vi fra hinanden,” siger han.  ”Lige nu får vi det bedste ud af det og udnytter det, men det betyder ikke, at vi skal sætte fordelene ved det andet over styr”.

Han mener dog helt bestemt, at der er ting, skolen vil tage med sig videre, når hverdagen vender retur til det normale.

”Vi vil helt sikkert fastholde nogle af de her årgangsdage, så vi kan beholde den gode kontakt og relationer, der er opstået ved det tætte samarbejde”.  

Der er tomt i skolens aula, hvor der pt. ikke synges morgensang. Foto: Stina Konnerup Nedergaard